Starcraft-Broodwar strategie počítače

Poděkování

Následující text vznikl úpravou Hrušova článku "Taktiky počítače", který pochází přibližně ze stejné doby, kdy jsem začal psát stránky o BW. Noví příznivci této hry se zde dozvědí, jakže to ty kompy vlastně hrají, pokud už na to po pár komphuntech nepřišli sami. Mé poděkování patří Hrušovi za původní text a Kameníkovi za dlouhé hodiny strávené hrou 2v6 v době, kdy už ostatní hráči beznadějně odpadli do postele nebo usnuli nad klávesnicí.

Úvod

Tento návod ukazuje možné strategie počítačových oponentů, dozvíte se zde, jak počítač postupuje, jak se proti němu bránit (nejlepší obrana je útok:-), v čem je slabý a na co si musíte dát pozor. Začátečníkům rozhodně doporučuji si proti počítačům zkusit zahrát, procvičíte si tak ovládání hry a pochytíte základní strategické a taktické prvky. Hra proti počítači má ovšem svá specifika a omezení a svou úrovní ani bohatostí se nemůže rovnat hře proti myslícímu protivníkovi. Zkušenosti, jenž takto získáte, nebudou vždy využitelné proti lidem a spoustu nových herních aspektů i vlastních chyb odhalíte až při konfrontaci s jinými hráči.

Tak především, komp v BW hraje podle skriptů, o AI (artificial intelligence) se dá mluvit jen vzdáleně, neumí se učit v pravém slova smyslu, opakuje stejné chyby a nestandardní situace prostě nezvládá. Od začátku však hraje velmi agresivně, což může začátečníkům působit značné potíže. V rané fázi dokáže držet v rovnováze přísun zdrojů a výrobu jednotek, a ačkoliv útočí primitivním způsobem, aspoň drží jednotky pohromadě a koncentruje sílu. Mikro se omezuje na přednostní výběr zraněných cílů podle rámcových priorit, počítač jednotky v průběhu souboje nepřeskupuje a nikdy z boje neutíká. V pozdější fázi hry, kdy se realita s modelem rozvoje značně rozchází, už zpravidla příliš dobrý není, dělá chyby na strategické úrovni a nezvládá ani bitvy velkých měřítek. Dokáže však hráčům znepříjemňovat život útoky na různých místech zároveň a používáním všemožných speciálních schopností.

Rasy computerů

Možná jste si všimli, že jména počítačem řízených hráčů striktně odpovídají rasám. Pokud je název počítače zakončen Brood, je to Zerg, Tribe je Protoss a ostatní jsou Terrani. Toho můžete využít na začátku hry, kdy si v aliančním menu zjistíte "rasové složení" nepřátel. Pro každou rasu existuje 8 předgenerovaných jmen computerů, která odpovídají jednotlivým barvám:

ZERGPROTOSSTERRAN
Tiamat BroodAra TribeElite Guard
Surtur BroodSargas TribeMar Sara
Fenris BroodAkilae TribeKel-Morian Combine
Jormungand BroodFurinax TribeAntiga
Garm BroodAuriga TribeDelta Squadron
Grendel BroodVenatir TribeAtlas Wing
Baelrog BroodShelak TribeCronus Wing
Leviathan BroodVelari TribeEpsilon Squadron

Pokud uvidíte v aliancích jméno "Computer", jedná se o člověka, který chce nějaké lamy nachytat na pusté nevědomosti. Při založení hry není tento fake od skutečného počítače poznat, takže to pak vypadá asi takhle:

Tryst: Ti dáme na prdel, když budeš mít jen kompa. (machrování před hrou)
Kameník: No uvidíme. (škodolibý úsměv)
Tryst: No todle snad neni možný, von mě ten komp vyprasil!! (nevěřícný úžas)
Computer: To je tím, že hraješ jak lama:-))

Obecné rady

Strategie jednotlivých ras

Zerg

4-pool rush

Tak toto je skript, který bude dělat pravděpodobně většině začátečníků největší problémy. Zerg těží ze 4 dron, další nepřidělává, čeká na 200M, pak spawning pool, drone, čeká na 150M, vyrobí 6 zerglingů a útočí (vždy na vás - Murphy), a protože protivníci nemají zatím (skoro) nic, bez problému je eliminuje. Mezitím dodělá 2 lingy, které nechá doma, staví drony a snaží se normálně rozjet, takže pokud se rush nezdaří, je vždy lehkou kořistí. Nepostaví si totiž ani včas sunkeny..

Existuje univerzální způsob, jak se bránit: jednu budovu mírně představte před bázi a počkejte, až na ni lingy začnou útočit, pak přijeďte těžičem, objeďte je, zaútočte a hned se dejte na kvapný ústup (tvrdý move na druhou stranu mapy). Lingy se dají snadno odlákat a vy mezitím postavíte pár jednotek. Nesmíte dopustit, aby se nalákali na jiné jednotky, nedej bože na těžiče! Pokud už se rozhodnete bránit těžičema, používejte stahování na minerál, shluk těžičů útočí efektivněji a nedá se tak snadno vykousat.

Counter:

Zerg
Pokud jdete nejdřív 2.hatch a pak až pool a nepovede se vám lingy odvést, tak vám většinou není pomoci. Jinak stavte creep colony do těžby a hned upgradujete na sunkenu, můžete to těsně stačit. Postavte taky pár lingů a běžte drzého rushera eliminovat.
Protoss
Musíte si trochu pomoct těžbou nebo odlákávat. Nejhorší je (už se nám to párkrát stalo), když lingy naskáčou na gateway, ve které se dodělá 1. zealot. Hned ho obklopí a zabijou (Au), což je většinou konec. Jistotou je 8 pylon, 9 gate.
Terran
Nastavte rally point z baráků doprostřed těžby, a pokud se tam lingy za mariňákem poženou, můžete je můžete trochu přisvářet SCVčkama, udělá to opravdu hodně. SCV mají 60HP, takže jsou schopni si s lingy poradit. Jak primitivní (ale jak účinné!:-) je 9 barracks a bunkr do těžby.
Poznámka:
Tahle strategie je smrtící, pokud ji zkusíte na nepříliš silné hráče (třebas i o něco lepší než vy), ale proti zkušeným hráčům to zpravidla nevyjde, a pak vás převálcujou. Pokud ji budete hrát na počítač, zaútočte na barracks nebo gateway zespoda, objevivší se jednotka pak bude okamžitě eliminována. Pak hned do těžby. Uvědomte si, že jde hlavně o čas, takže s rostoucí vzdáleností rapidně klesá šance na úspěch. Navíc, pokud je proti vám víc počítačových oponentů, přijdou si pomáhat. Vám ale v podobné situaci počítačoví spojenci nepomůžou nikdy.

Klasika

Zerg většinou staví nejdřív overlorda, 2.hatch, pak pool, extractor a rozhodí do báze 3 Sunkeny. Dál staví hydra-den a pak tlačí jednotky a upgrady na hydry včetně lurkerů. Až toho má hodně (upozorňuju hodně!!), tak vyrazí a je dost nechutnej. Naštěstí, pokud se hraje hra pro víc hráčů, většinou se vydá někam pomáhat, bojuje na více frontách a rozštěpí svoje síly. Někdy staví 2.hatch rovnou na expanzi a pak je ještě pomalejší, neboť se snaží zavěžovat obě báze.

Tenhle rozjezd je za Z celkem běžný, funguje na něj však jakýkoliv rychlý útok (9-12 pool, 9-10 barracks, 9-10 gate), neboť počítač nevyrábí hned lingy, ale snaží se nejdřív roztěžit. Navíc ve hře více hráčů dlouho nechodí pomáhat, takže než se rozvine, může být o výsledku hry rozhodnuto. Proti lurkerům se můžete bránit i bez detekce tak, že stáhnete jednotky, a hned jak se začne Lurker vykopávat, zaútočíte na něj zpátky. Funguje to překvapivě dobře.

Counter:

Zerg
Pokud nerushujete, pomůže vám jediná věc - lepší strategie a víc jednotek (nezapomeňte hlavně na upgrady). Můžete zkusit buď ZvZ klasiku lingy s mutama nebo masovat hydry jako komp. Místo sunken v hlavní bázi založte expanzi a musíte toho pak mít víc. Počítač nemá dlouho upgrade na rychlé overlordy, můžete se tedy nějakou dobu bránit na lurkerech. Pár sunken na expanzi rovněž pomůže.
Protoss
Věže nejsou moc dobrým řešením, ale můžou pomoct, lepší je prostě mít jednotky. Proti mase fungují reaveři nebo psionic storm (počítač s hydrama nijak neuhýbá) Pokud hrajete za Zerga vy, vězte, že komp Protoss si ve stormech celkem libuje a háže je překvapivě přesně
Terran
Počítač postrádá základní taktickou schopnost naběhnout na vás najednou z více stran, takže marina s medikama celkem spolehlivě jeho útoky likviduje. Dávejte pozor na lurkery, stahujte marinu a časem udělejte pár tanků a vesslu.

Ostrovní strategie

Počítač zkouší ze začátku vysazovat hydry, pak dělá Mutalisky a do toho se pletou i Scourge. Dá se snadno zprudit vzduchem (wraith, corsair) a zabít rychlým dropem (2loti+reaver), později je docela nepříjemnej (lepší než na pozemních mapách). Musíte být prostě všude dřív a líp a v pozdní fázi vést útoky těžkými jednotkami.

Protoss

Zealot rush

Počítač staví nejdřív 2 gatewaye, pak baterku, 3.gateway a stále vyrábí zealoty. Když jich má 12, pošle je útočit, a zatímco sype další zealoty, staví forge, věže, cybernetics core, pak citadelu a templar archives a během toho expanduje. 12 lotů je v této době hodně drsná síla, které se můžete ubránit jen několika způsoby, a když přijdou 2 Protossové najednou, začíná být veselo. Počítač tuto strategii používá zdaleka nejčastěji a je také zdaleka nejúčinnější.

Counter:

Zerg
2-3 sunkeny a hromada lingů by měla stačit, počkejte, až loti zaútočí na sunkeny, rozdělí se, a pak je sežerte. 24 zealotů za Zerga dáte jen těžko. Pokud však máte někde cestou "zavěšeného" overlorda a toto nebezpečí včas odhalíte, stihnete dodělat 2 další sunkeny, a pokud jste poctivě masovali lingy, dá se to i ustát.
Protoss
Když si uvědomíte, že komp navíc staví baterku a chvíli k vám jde, měli byste těch lotů mít víc, ne? Dragooni nestačí, pokud nejste hodně daleko, protože musíte postavit core, vyrábějí se déle než zealoti a bez mikra jsou i při stejném počtu slabší. Jistota jsou věže se zealotama. Ubránit 24 lotů bez částečného zablokování vchodu a věží spadá už do kategorie hardcore.
Terran
Jistota je zastavět se na výlezu z báze pomocí supply depotu a baráků, případné díry ucpat SCV a ostřelovat loty zpoza zdi. Počítač obvykle ani nenapadne zkusit zeď rozbít. Pokud se něco neposere (špatně postavená zeď a vyprasení blokovacího SCV, případně nepřátelská marina), je to v pohodě. Bez zastavování můžete loty porazit rychlou akademkou a větším množstvím firebetů s pár healery. Pokud bude plamenometčíků dost, uvidíte, že loti zmizej jak pára nad hrncem (splash damage a zealot je malá jednotka). Pokud jedete 2 factorky a vultury se spider mines, můžete při správném načasování stihnout položit miny a zbylé loty ustřílet. Vultura je totiž, i bez upgradu na rychlost, rychlejší, můžete je tedy terorizovat taktikou vystřelit a ujet.

6 zealotů

Tzv. splašený loti se objeví, když nad vámi komp cítí značnou převahu (3 a více rushujících Protossů). Pokud se při této příležitosti spojí 2 skupinky do poctivé 12ky, je obvykle vymalováno.

Counter:

Zerg
Co ty zealoti tak rychle? Pomoc! Umírám! Pro začátečníka celkem průser, správně hrající Zerg by se měl v pohodě ubránit na 1 věži a lingách, případně ještě obklopit sunkenu dronama. 6+6 lotů v této fázi se..no dá, ale..tak já vám to prozradím. Musíte za každou cenu loty rozdělit a pobít po částech. Pokud jste náhodou jeli 9-fast pool, dá se to dokázat i bez odvádění. Jednu skupinku sežerete cestou, doděláte v bázi věž, obklopíte dronama a vracející se lingy spolu s nově vylíhlými to dají.
Terran
Doporučuji se zastavět, s otevřenou bází obvykle umřete. Zeď vás navíc ochrání před libovolným počtem lotů, takže proč ji neudělat.
Protoss
Pokud neděláte cyberu a assimilator, tak máte těch lotů opět víc. A když náhodou přijde 6+6, tak utečte lotama ke spojencům, postavte si tam pylon..tak vážně, tohle se sice také dá ustát, jenže obvykle ztratíte kromě všech lotů i část prob a kompy v nastolené strategii s oblibou pokračují, takže bez včasného zásahu spojenců to není příliš životaschopné.

Templar tech

Jedná se o jedinou počítačovou strategii zaměřenou na rychlý tech. Staví gateway, assimilator, cybernetics core, citadelu a templar archives, průběžně dělá zealoty a pak vyrobí dark templara. Mezitím dodělá 2. gateway, forge a zavěžuje se. Dál si udělá upgrade na psionic storm a produkuje high templary. Dark templara náhodně pošle útočit, a když si to nenamíří zrovna k Protossovi (zemře na věžích) nebo k Zergovi (má tam overlordy), tak zmateně pobíhá v terranské bázi a hrozně dlouho mu trvá, než něco zabije. Lidské hráče, kteří zanedbají detekci, dokáže občas nepříjemně potrápit. Pokud včas scoutujete a odhalíte, že jde na dt (assimilator a cybera), máte dost času se připravit. Přesto vás pak může překvapit brzký psionic storm.

Counter:

Zerg
Máte overlordy. Pokud zakládáte expanzi, pošlete tam overlorda s dostatečným předstihem (kráva pomalá). Je prospěšné scoutujícími overlordy doletět do spojeneckých bází a pomoct tam s detekcí. Pokud nehrajete nějaký šílený tech vyžadující okamžitě hive, udělejte co nejdřív upgrade na rychlost overlordů.
Protoss
Nepřátelského Protosse si musíte vyscoutovat, abyste stačili postavit forge a vhodně umístili věž(e). Dá se také postavit včas robotika a observer, s masou goonů je to ideální varianta proti dt. Rovněž ho můžete rushnout lotama.
Terran
Když se správně zastavíte, nepronikne dark do vaší základny a můžete ho odhalit com-satem; jinak musíte držet jednotky blízko com-satu a sledovat, kde začne sekat. Dlouhodobě však na com-sat nespoléhejte a postavte věž. Pokud jedete metal, postavte pár věží, dobře položené miny problém vyřeší rovněž.

Expanze

Nejhorší skript vůbec, komp počká na 400M a postaví 2.nexus na expanzi. Pak dělá forge a zběsile prokládá obě báze věžema, teprve pak staví gateway. Strašně dlouho mu trvá, než vyrobí první jednotky, a navíc vůbec nevyužije surovinové převahy. Dá se porazit téměř čímkoliv, ze začátku nemá čím neútočit, takže můžete zvolit libovolnou strategii. Můžete ho rovněž s klidem rushnout, věže má dost pozdě.

Ostrovní strategie

Zpravidla začíná vysazováním zealotů, přičemž si občas počká v koutku vašeho ostrova, aby toho měl víc. Trochu to pak připomíná klasický zealot rush na pozemní mapě. Dál vyrábí a vysazuje dragoony a vzduch posiluje corsairy. Díky upgradu na rychlost shuttly, dokáže velice rychle přemísťovat síly po mapě. Expanze dobře časuje a zpravidla dost věžuje. Arbitery jsem od něj zatím neviděl a možná je to dobře.

Terran

Terran mix

Komp staví 2 baráky, rafinerku a akademku, kde dělá postupně snad všechny upgrady. Do útoku vyráží až větší skupinou složenou z mariny, firebetů a mediků, zatímco v bázi dělá com-sat. Proti terranské pěchotě musíte mít vždy nadkritické množství jednotek, jinak vám to pomře, aniž jí způsobíte nějaké ztráty. Dá se také vycounterovat všelijakým techem, otázkou je, zda si ho s ohledem na ostatní nepřátele budete moct dovolit. Teprve po prvním útoku se komp vrhne na mechanické jednotky. Dál všemožně techuje, staví a vyrábí kdeco a v pozdní fázi hry prudí s ghosty včetně jaderných útoků.

Counter:

Zerg
Dají se spolehlivě stihnout lurkeři, což je asi největší jistota, do toho můžete založit expanzi. Postačí také 3 a více sunken v řadě kolmé na směr útoku pěchoty a nějaké hydry. Zerglingové vám zpravidla zemřou na firebetech. Terrana je dobré pomocí lurkerů zlikvidovat ve střední fázi hry, později je to s přibývajícími tanky stále obtížnější. Pokud probíháte lurkery do terranské báze, vyhýbejte se bunkrům, které komp rád staví. V pozdní fázi na něj celkem dobře fungují guardiani.
Protoss
Zealoti jsou proti firebetům s medikama neúčinní, lepší jsou dragooni, ale je třeba mít dostřel a stahovat je. Mohou pomoci i věže, například pokud stavíte hned expanzi. Nejsilnější variantou je templar tech, první skupinu můžete pobít dark templary a mezitím vynalézt psionic storm, který je na pěchotu skutečně vražedný, navíc jej brzy poté využijete i na hydralisky, pokud máte dalšího nepřítele Zerga.
Terran
Můžete udělat to samé co komp a lépe zvládnout souboj, případně si pomoct bunkrem (pozor, aby vám firebeti nevyhnali opravující SCV). Jistotou je metal, neboť větší množství tanků pěchotu nemilosrdně drtí, velmi účinné jsou i goliáše. Každopádně doporučuji se zastavět a využít většího dostřelu mechanických jednotek

Terranské extrémy

Obdobně jako zealoti se marina občas "splaší" a zaútočí dříve než čekáte, většinou ještě bez mediků. Pokud se ovšem přidá k útoku zealotů, může nepříjemně zaškodit. Počítačoví mariňáci rovněž s oblibou loví overlordy, které zapomenete v bázích svých nepřátel, a nelitují cesty, i kdyby to bylo přes celou mapu. Terran se také občas "zasekne" na firebetech, když vidí větší množství lotů, nicméně nepřestane s jejich výrobou ani poté, co jste dávno přesli na jiný typ jednotek. Většinou je pak snadným cílem pro větší jednotky, kterým firebeti dělají jen 1/4 damage.

Ostrovní strategie

Je podobná jako u ostatních ras a také dobrá. Dělá výsadky mariny a goliášů, wraithy a valkýry. Dokáže navíc časem naprosto příšerným způsobem zakempit obsazené ostrovy, takže je třeba ničit expanze hned po založení nebo útoky pečlivě koordinovat. Vzhledem k tomu, co bylo řečeno výše o způsobu "scoutování" kompů, je při velkém dostřelu a síle goliášů jakékoliv dropování nesmírně riskantní záležitost. Ještě se tak dá zkusit rychlý dt drop, v pozdější fázi pak pomůžou těžké letecké jednotky.

Speciální strategie proti počítači

Důrazně upozorňuju, že odvádění těžby (zaútočit těžičem do keepu a ujet) je zbabělost nejvyššího řádu a ne že se jako Hruš budete vymlouvat, že to bylo omylem a nemůžete za to. Pokud nestíháte hlídat scoutovacího těžiče, který si nehlídán skutečně rád "kousne" do keepu, používejte oklikání mapy se SHIFTEM. Každopádně si vždy můžete zachovat čest a nechat ho zabít a netáhnout "vláček" na druhou stranu mapy.

Zerg

Fast lurkers

9 Extractor, 9 Pool, over, lair, drony, hydra-den, over, lurker upgrade, hydry, a nezapomeňte na to, že každý lurker zabere o 1 slot navíc, tak mějte dost overlordů! Pak se staví 2. hatch a buď sunkena nebo burrowing, jinak vám nepřátelské jednotky, nevěda do čeho jiného útočit, pobijou ještě před smrtí těžbu. Můžete také hatch stavět na expu, útočící jednotky se na ní někdy chytí, nelze na to ale spoléhat. Po jejich zdecimování proběhněte pár lurkery do nepřátelské báze a zakopejte je v těžbě, komp tak dohrál. Protoss bude mít 1-2 věže, Terran bunkry, tak je to takový slalom.

Hyper-rush

5 pool, (pokud v aliancích zjistíte, že mezi nepřáteli je Zerg, vyšlete dronu ho najít), drona, over, 6 lingů a pak creepku do nepřátelské báze. Při dobrém načasování můžete stihnout vykousat blízkému Protossovi pylon mezi gatewayemi popř. primární gateway (pokud má i druhý pylon správně umístěný) než dodělá prvního lota. Druhou vlnou lingů (mezitím morfujete na sunkenu) běžíte na Terrana, a pokud se vám povede nalákat marinu na scoutujícího overlorda, stačí vám na její povraždění pár lingů. Dokousávání protosské báze zařídí 2 lingy, Terranovi stačí stát pod baráky a nenechat dostavět akademku a veškeré další síly pošlete za svými spojenci, kteří po likvidaci 3 nepřátel zpravidla pochopí (dokonce i kompy!), že to s tím rushem myslíte vážně a vyrazí na zbylé protivníky.

Fast expa

9 over, 13 hatch na expanzi, 13 pool a jakmile se hatch dostaví, tak ji zavěžujte. Začněte rozjíždět vybraný tech a udělejte pár lingů na podporu sunken. Stavte lurkery, muty nebo dokonce rovnou ultralisky, proti kompům si to můžete dovolit. Rozmašírujete nepřátelský útok a za chvíli už byste měli sypat jednotky, jejichž počet vám zajistí převahu. Celkem univerzální volba jsou hydry s hydrama, nenabíhejte ovšem zbytečně na terrana a zlikvidujte nejdřív ostatní protivníky. Na Zerga budete potřebovat detekci, neboť v té době už mívá lurkery.

Protoss

Zealot rush

8 pylon, 10,11 gate, 15 pylon, aby kryl obě gate a sypete loty. Na rozdíl od kompa útočte okamžitě, Zerg nesmí stihnout dodělat sunkenu, jinak máte smůlu. Terrana takhle dáte s jistotou, Protossovi odlákávejte loty a přesilou je likvidujte. Stahujte včas svoje zraněné loty, a když toho máte celkově víc, tak ho doražte. Buďto stavíte brzo další gate a pokračujete v zealotech, nebo expandujete přes věž, případně můžete přejít na goony.

Dark surprise

8 pylon, 10 gateway, 11 assimilator, pak cybernetics core, pylon, citadel of Adun, gateway, templar archives, pylon a děláte darky. Zaútočte na Terrana (ještě nemá com-sat) a dejte tvrdý útok do command centra. Zpravidla na vás pošle pěchotu, kterou snadno pobijete dalšími darky. Protoss má v bázi věže, ale většinou se jim dá vyhnout a vysekat nexus. Na zerga nemá smysl útočit, ale můžete ho prudit po cestách, kde nemá overlordy. Stavte co nejdřív expanzi, vynalézejte storm a vyrábějte templáře a zealoty. Upgradujte útok a armor a nezapomeňte na rychlost pro zealoty, časem musíte mít observera.

Fast expa

8 pylon, dělejte dál proby, a když máte 400M, založte nexus. Potom 2. pylon na expanzi, forge (ať trochu překáží) a zavěžujte expu. Dají se z toho hrát dragooni s templářema doplnění masou zealotů, případně rovnou carriery. Vyražte až s dostatečnou silou a smeťte nepřátele z povrchu. Jakmile začnete útočit, okamžitě dál expandujte a zvyšujte produkci. Zpravidla máte přebytky minerálů, takže expanze na jistotu věžujte.

Terran

Zeď

Proti kompům je tato taktika o to účinnější, že počítačové jednotky se pod palbou nepokoušejí zeď rozbít, tudíž si ušetříte nervy s neschopnými SCVčky.

Metal

8 supply, 10 barracks, 11 rafinerka, 15 factory, 16 supply, pak další factory. Po dostavění dělejte addon k factory a buď vynalézejte miny nebo siege mode pro tanky. V prvním případě sypejte vultury, v machine shopu 2. továrny dělejte rychlost a zaminujte cesty dřív než přijdou loti. Snažte se projet Protossovi do těžby a hodit tam miny, než u báze postaví věž. Pak dodělávejte tanky a věže a expandujte. Ve druhé variantě vyrábíte rovnou tanky, stavíte v bázi command center a po odražení prvních útoků s ním přelétnete na expanzi, kam přejedete částí těžičů. Pokračujete tanky a věžmi, podle množství melee jednotek děláte vultury nebo rovnou goliáše.

Drop na cliff

Začněte stejně jako metal (tanková varianta), místo druhé factory stavte starport s addonem, pak dropship, naložte tank a vysaďte ho nepříteli na cliff nad těžbu (jde to jen na některých mapách). Pak doděláváte druhou factory, e-bay a snažíte se co nejdřív expandovat. Můžete časem udělat další dropshipy a zkoušet větší výsadky, ale proti kompům to funguje rozumně jen na Terrana.